• وبلاگ : عمو اكبر
  • يادداشت : گاف ندهيم لطفاً !
  • نظرات : 4 خصوصي ، 37 عمومي
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2   3      >
     
    + رهگذر 
    سلام بر شما.

    ) يا ابوالفضل (عليه السلام) و يا فاطمه الزهراء (عليها السلام):

    گاهي اوقات برخي اهل علم که آشنايي نسبتاً خوبي هم با قواعد ادبيات عرب دارند مواردي را به عنوان اشکال بر ديگران مطرح مي سازند که با رجوع به قواعد اين اشکال ها بي اساس جلوه مي کند. از جمله اين ايراد ها خرده گيري برخي به تلفظ «يا ابوالفضل (عليه السلام)» است.

    اين عده مي گويند: «ابوالفضل» مضاف و مضاف اليه است و اگر مضاف منادي واقع شود بايد آن را منصوب بخوانيم. پس يا ابوالفضل که در حالت رفعي خوانده شده صحيح نيست و تنها «يا اباالفضل» صحيح است.

    در جواب بايد گفت: قاعده وجوب اعراب به حروف در اسماء سته در جايي است که يکي از اين اسماء علم براي شخصي نباشد چرا که در اين صورت مي توان آن اسم را در تمام حالات اعرابي به يک صورت باقي گذارد. مثلاً جاء ابوالفضل، رأيت ابوالفضل و مررت بابوالفضل. البته اعراب به حروف هم جايز است. مثال هاي ديگر اين باب عبارتند از: «ابوبکر»، «ذي النون» و «ذي يزن». پس اشکال وارد نيست و تلفظ «يا ابوالفضل» با اين فرض که «ابوالفضل» علم شده باشد، صحيح مي باشد.(4)

    در اعراب «يا فاطمه الزهراء» هم عبارت مشهور به نصب لفظ «فاطمه» مي باشد که صحيح نيست چرا که فاطمه الزهراء مضاف و مضاف اليه نمي باشد بلکه موصوف و صفت است و مناداي علم نيز همان طور که مي دانيم مبني بر ضم است پس بايد آن را «يا فاطمةُ الزهراء (عليهاالسلام)» خواند.(5)

    از سايت http://www.hawzah.net/fa/magazine/magart/5659/5682/55935


    + رحمان -قيطاسي 
    سلام- مطلب جالبي درباره کلمه اباالفضل ع نوشتيد اتفاقا ديروز استاد عربي ما جناب دکتر .... در اين مورد تذکر دادن که اين کلمه رو درست بنويسيد -اگه اجازه ميديد اين مطلب رو ببرم تو وبلاگ بچه هاي حقوق دانشگاه
    استفاده برديم-ياکاشف الکرب عن وجه الحسين اکشف کربي بحق اخيک الحسين التماس دعا www.hoghogh91-ilam.blogfa.com
    + مهشيد از جم 
    سلام برادر،خدا قوت ،مدتي نمي نوشتي،خوشحالم که برگشتي
    نوشته هات جالب بود
    يا حق

    پاسخ

    سلام عزيز. قربانت!
    سلام
    مطلب بسيار مفيد و کاربردي نوشتيد. واقعا براي منم سؤال شده بود که چرا نانسي؟ اسم قحطي بود؟!!!!
    خداخيرتون بده که باعث خير شديد. ولي من مدتيه که از وبلاگ نويسي دور شدم و گاه گداري براي اينکه وبلاگم متروکه نشه مي نويسم. انشاء الله از اين وضعيت رهايي يابم.
    التماس دعا
    پاسخ

    سلام خواهرم. اميدوارم هم توي اين فضاي مجازي و هم هر جا كه زحمت مي‏كشيد موفق و مؤيد باشيد.

    سلام حاجي جون دلمون تنگ شده بود براتون ...
    ميدونستيد 2 سال ننوشتيد ؟؟!!!
    چه سوال مزخرفي خب ميدونيد ديگه ...
    من به شخصه تا حالا اين پيام بازرگاني را کامل نديدم ، ولي نقد درباره اش شنيدم ...
    از بازگشتتون خوشحالم ...

    پاسخ

    سلام عزيز. لطف داري شما. شکر خدا مثل اين‌که صداي دوستان به جايي رسيد و جلوي اکرانش رو گرفتن.
    سلام.
    موارد مهم و قابل توجهي بودن. بعد از مدت ها شروع خوبي بود!
    يادم افتاد به همون سفر 20 روزه و اون روزي که با جمعي از برو بچه هاي فاميل رفتيم هنديجان (شهر کوچکي در خوزستان). بعد بچه ها هوس ماهيگيري کردن و رفتيم تا سواحل خليج فارس. ساعت هم 11 شب بود و روي خليج پر از مه بود و هواي جالبي داشت خلاصه. وقتي روي اسکله رسيديم يکي از بچه ها خيلي جدي گفت: اين هم خليج عربيِ هميشه فارس!! همه از خنده رفتيه بوديم روي هوا!
    خلاصه که از ماست که بر ماست...


    پاسخ

    سلام و درود. هـــــــــــــــــه هـــــــــــــه. باحال بود.

    سلام
    به نظر من اينا همه از يه جاي خاص سازماندهي ميشن وبا يه هدف بزرگ که الان نميدونم چيه اول با تبليغات وارد صدا وسيما ميشن وبعدش هم با برنامه هاي آنچناني بي مفهوم که معلوم نيست چهي ميخوان از جون ما که البته معلومه چي ميخوان از جون ما.
    اينا که گفتم خودم فهميدم چي شد .
    البته سلام بر برادر خود نوشت يه زمانايي با ما هم همسايه بودن اما حالا رفتن کجا الله اعلم.
    بازم رقص کمرتون پاينده
    پاسخ

    سلام. اي‌بابا. حالا که ما امضاي ادبياتي‌مان را عوض کرده‌ايم شما رها نمي‌کنيد اين رقص را. بد بود دعا مي‌کرديم رقص قلمتان پاينده بماند؟ همان دعاي بنده را از دست داديد که تمام وبلاگ‌هاي شر و شور و سرشار از شعورتان تا مدتي تارعنکبوت بست ديگر! يکي‌اش هم البته خودم. اگر به نام شهيد نبود، کمرم راست نمي‌شد. اين‌ها را هم که خودت فهميدي چه شد، لعنت من را هم به تفکر يهود اضافه کن. ياعلي
    + ... 
    يعني چي که ما هم بعــله!! مي خواهي کتمان کني؟! مي خواهي منکر شوي؟! يعني داري مي گويي کاملا پاستوريزه اي؟! من به شما علاقه مندم، به آغوش ملت برگرديد، و گرنه در وبلاگ قبليتان همان کلبه احزان کذايي اتفاقاتي افتاده بود که به صلاحتان نيست مطرح شود! اسنادش هم در وبلاگمان موجود است! آقاي برادرزاده عمو اکبر من به شما علاقه مندم، برگرديد!
    مي دانيد صاحب اين عکس کيست؟!
    شيداييمي دانيد اين خانم در موقع پخش آهنگ هاي عموپورنگ و ململ چه حرکاتي از خودش نشان مي دهد؟ مي دانيد ليسانس نقاشي اش را چطور و از کجا گرفته؟ بگم؟! بگم!
    پاسخ

    عليک سلام!!! اوّلاً يادم رفت بگويم که تو واقعاً خجالت نمي‌کشي که هنوز مجردي؟؟ خدا رو خوش نمياد. نگو که فقط به خودت مربوطه. به اون کسي که قراره خوش‌بختش کني هم مربوطه. پدرت هم از اون بالا دعاتون مي‌کنه. خودت هم از خودت جدا مي‌شي و هر کس از خودش جدا بشه به خدا نزديک مي‌شه. بگذريم. اسنادي در کار نيست جناب! دوستان شاهدند که اگر هم ماجراي کلبه‌ي احزان منکراتي شد در وبلاگ شما شد. آن مهماني خودماني کذايي را که راه انداخته بودي يادت هست؟! که همه فيزيک و شيمي‌شان قاطي شده بود! :دي! در ضمن اين خانم ليسانس نقاشي‌اش را از ديوار خانه‌ي پدرش گرفته! باور نمي‌کني يک‌سر قدم‌رنجه بفرما تا ديوارهاي خط‌خطي را نشانت بدهم! با عموپورنگ هم خوش و بشي ندارد. صرفاً لبخند نازکي به پنگول مي‌زند. خوش‌بختانه خلوت‌نشيني در سجاده‌ي مادرش را بيش‌تر مي‌پسندد. الحمدلله.
    سلام داداش
    مخلصتونم هستيم.
    البته : مرده و قولش.
    چشم. ما منتظريم.
    يا علي
    پاسخ

    سلام عليکم. ارادت. علي‌علي.
    + ... 

    ما هم اول بار که تبليغش رو ديديم دچار افتادگي فک، قولنج روده، درد مفاصل استخوان حلزوني گوش، تعرق شديد، آبريزش بيني، گيرکردگي چشمي، سيخانگي شديد مويي، تپش قلب هيجاني و غيره شديم و از آنجايي که هنوز مجرديم اتفاقات ديگري در شرف وقوع بود که به شما ربطي ندارد!! و فکر کرديم لابد اين هم در راستاي سياست جذب حداقلي و دفع حداکثري است که الحمدلله و منه بانيان زيادي هم در اين مملکت دارد!

    شما هم فتنه نکنيد، بايد به مردم آگاهي داد، نبايد در جهل بمانند ... مملکت اين ظرفيت را دارد که از هر چيز بدي وجهه خوب آن را معرفي نمايد ... اگر امروز نمي شود خواهر نانسي را به مملکت آورد مي شود از امکاناتش چون دستمال کاغذي استفاده کرد لاجرم فردا پس فردا ماکاروني گوگوش، کالباس شکيرا، دستکش دجي مريم، پفک هايده، چيپس خواهرش! و غيره بهره برد!

    شما هم اينقدر تخطئه نکنيد، خيلي هم تبليغات خوبي بود، اصلا اين دستمال کاغذي بايد اسمش دستمال هيلاري مي شد چون در موقع استفاده کردن حس فين کردن خوبي به انسان مي دهد!

    دو کلاس بيشتر تبليغات خونده بودي حرفم را مي فهميدي، نمي دونم تو اون دانشگاه چي بهت ياد ميدن!

    پ.ن: رقص کمرت پاينده!!

    پاسخ

    عليک سلام! شما هم بــــله؟! اين اسم‌ها که به ماکاروني و کالباس و ... نسبت دادي اسامي خاصي است؟! من که نفهميدم!!! ولي اون حس فين کردن رو خوب اومدي! حالا فهميدم چرا اين تبليغ رو پخش کردن! البته با هيلاري مخالفم. براي اون بايد دستمال توالت توليد کنن! راستي، سيخانگي شديد مويي‌ات کاملاً در عکست هويداست!
    sgh
    سلام
    هم به عمو اكبر عزيز.
    و هم به شهروند درجه دو گرامي.
    آره همون "يونيورسيتي يه". (گرچه هميشه سعي ميكنم فارسي
    فارسي
    باشه و لاتين لاتين... اما خب اينجوري نوشتين منم گفتم دقيق همونجور بنويسم كه خاطرتون جمع شه كه همووووونه D: ).
    چشم آقا شيريني هم ميديم.
    فقط راهشو بهم نشون بديد من در خدمتم.
    منتظرما. الكي قول ندادم : بم بگين من تقديم ميكنم.
    يا علي
    پاسخ

    سلام عزيز. معلومه که الکي قول ندادي. مگه مي‌توني الکي قول بدي؟! فوق‌ليسانس که مفت‌مفت نمي‌شه! خبرت مي‌کنم...

    درود و ارادت

    پاسخ

    کرم نما و فرود آ که خانه خانه‌ي توست
    براي اداي پاسخ سلام و تشکرتان آمدم
    سلام و متشكرم مطلب يخ فروش زيبا بودزيبا بود
    پاسخ

    سلام بزرگوار. خوش آمدي.


    اداره‌ي شعر و ادب و ترب همايوني

    اين جمله خيلي تيكه بود

    خداييش ممنون

    بار اولي بود كه از يه پست كلي چيز ياد گرفتم دستت درد نكنه با اين پست به درد بخورت نمك گيرم كردي

    پاسخ

    سلام! چوب‌کاري مي‌فرماييد. کارم سخت شد.
    سلام
    خبر خبر!
    مشتلق ميخوام هاااااااااااااااااااااااااااااااا
    پاسخ

    سلام. حالا خبرت رو بده ببينم چيه. اگه تكراري نبود چشم!
       1   2   3      >