سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینِ برادرانتان، کسی است که عیب هایتان رابه شما هدیه کند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

عمو اکبر


سلام

پیش‏نوشت: این بار هم پستم طولانی شد. به تجربه برام ثابت شده که پست‏های طولانی مشتری کمی داره... ولی عیبی نداره..... حرفائیه که باید گفته بشه! به نخوندنش می‏ارزه!!!

ــــــــــــــــــ

آن زمان که کشور عزیزمان ایران از داشتن بزرگ‏ترین دانشمندان به خود می‏بالید، کشور ژاپن جزء کشورهای عقب‏افتاده محسوب می‏شد. ژاپن، تا زمان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، در اقتصاد حرفی برای گفتن نداشت. چه شد که ناگهان به چنین قدرتی تبدیل شد که محصولاتش سراسر گیتی را در مشت خود گرفته است؟ علت پیش‏رفت سریع ژاپن به سوی توسعه چیست که ما ایرانیان از آن بی‏بهره‏ایم؟!

پیش‏رفت ژاپن را باید در پیشینه‏ی فرهنگی آنان جست‏وجو کرد. فرهنگ سامورایی که در طول زمان به صورت خفته درآمده بود، به یک‏باره بیدار شد و این‏چنین موجبات شکوفایی یک ملت را رقم زد. در ادامه به برخی چارچوب‏های اصلی فرهنگ سامورایی اشاره می‏کنم تا مقایسه‏ای ذهنی با عملکرد خود داشته‏باشیم...

1. کار جمعی: در فرهنگ سامورایی، هدف سازمانی بر هدف شخصی ارجحیت دارد. مطرح شدن شخص در فرهنگ سامورایی جایگاهی ندارد. ژاپنی‏ها، علم روز دنیا را به دست گرفته‏اند و از آن به بهترین شکل ممکن استفاده می‏کنند، ولی هرگز کسب رتبه در المپیادهای علمی و ... را هدف قرار نمی‏دهند.

2. بهترین بودن: سامورایی‏ها برتری‏جو هستند و در هر زمینه‏ای که وارد می‏شوند می‏خواهند بهترین باشند. می‏خواهند بهترین خودرو را تولید کنند، بهترین تلویزیون را صادر کنند، بهترین... . در میهن عزیزمان ایران، مصادیق این ضرب‏المثل زیبا به وفور جریان دارد:

!The enemy of BEST is often GOOD

یعنی معمولاً «خوب» دشمن «بهترین» است! می‏خواهیم یخچال تولید کنیم، می‏گویند اینجا را عایق‏بندی کنید تا صدای یخچال قطع شود،‏ می‏گوییم «خـــــــــوبه آقا! مگه کی میخواد استفاده کنه! همینجوری خوبه! کفایت میکنه!». می‏خواهیم زعفران ایران را برای صادرات بسته‏بندی کنیم، «همین بسته‏بندی و برچسب‏کاری خوبه! ارزش نداره...»!
ارزش ندارد «بهترین» باشیم؟؟؟

3. وفاداری: در فرهنگ سامورایی، افراد تا پای جان به سازمان خود وفادارند و حتی اگر وجود خود را برای بقای حیات سازمان مضر ببینند، دست به خودکشی می‏زنند! هرگز فراموش نمی‏کنم که دولت ژاپن برای رفع کمبود برنج کشورش، از آمریکا برنج وارد کرد، ولی ژاپنی‏ها در خیابان دست به تظاهرات زدند و گفتند حتی اگر از گرسنگی بمیریم، جز از برنج خود مصرف نخواهیم کرد! متأسفانه در ایران اسلامی به محض این‏که مردم با مشکلی مواجه می‏شوند، از زیربنا انقلاب و مسئولین کشور را زیر سؤال می‏برند!

4. احترام به قانون: در فرهنگ سامورایی، سزای اهانت به قانون پذیرفته‏شده «مرگ» است! قانون‏مداری در همه‏ی اعمال و رفتار سامورایی‏ها موج می‏زند. یکی از دوستانم که به ژاپن سفر کرده بود تعریف می‏کرد که در یکی از بزرگراه‏های ژاپن، مشکلی پیش‏ آمد که اتومبیل آنان متوقف شد. وی افزود: حدود 50 دقیقه همان لاین بزرگراه به خاطر تراکم ترافیک مسدود بود، ولی هرگز هیچ‏یک از خودروها از آن لاین خارج نشد و به خطوط دیگر نرفت و هم‏چنان اتومبیل‏های دیگر با سرعت فراوان در لاین‏های دیگر بزرگراه در حال حرکت بودند!!! متأسفانه در ایران اسلامی، اکثر مردم تنها تا جایی به قانون احترام می‏گذارند که آن را همسو با منافع خود تشخیص می‏دهند.

5. فرمان‏پذیری: شخص رهبر در فرهنگ سامورایی، قانون ناطق است و اطاعت بی چون و چرا از وی اولویت اول سازمان محسوب می‏شود. هرگز فراموش نمی‏کنم که رئیس‏جمهور ژاپن برای صرفه‏جویی در مصرف برق، در تلویزیون ظاهر شد و استفاده از لباس خنک را به جای کت‏وشلوار رسمی جهت استفاده در ادارات توصیه نمود و همه اطاعت کردند... . در کشور عزیزمان ایران، ولی معظم فقیه بارها امر به تولید علم، نهضت نرم‏افزاری، صرفه‏جویی، نوآوری و ... کرده‏اند. به راستی کدام‏یک از ما در زمینه‏ی اجرای فرامین ایشان گام برداشته‏ایم؟! آیا عید سعید فطر که ایشان امر به صرفه‏جویی کردند، تغییری در رفتار مصرفی ما ایجاد کرد؟! آیا به تولید علم پرداختیم؟! در سال نوآوری و شکوفایی سهم ما از «لبّیک» چیست؟!

ـــــــــــــــــــ

فرهنگ سامورایی، در برابر فرهنگ بسیجی (به معنای واقعی کلمه) بسیار بسیار ضعیف است. فرهنگ بسیجی در گوشت و پوست و استخوان ما ایرانی‏ها ریشه دوانده است و جنگ تحمیلی آن را از قرن‏ها خواب بیدار کرد، ولی متأسفانه دوباره داریم آن را می‏خوابانیم! برای بسیجی‏هایی که روی مین می‏خوابیدند تا عملیات شکست نخورد، هدف شخصی مهم‏تر بود یا هدف سازمانی؟! هنگامی که امام امت فرمان می‏داد فلان‏جا باید آزاد شود، همین یک جمله کافی بود تا جان‏برکفان بسیجی همه چیز را در راه اجرای فرمان مولایشان فدا کنند. بسیجیانی هم‏چون شهید دکتر بهشتی، پروفسور مصطفی چمران، شهید زین‏الدین (رتبه‏ی ممتاز ورود به دانشگاه) و ...

...

روحیه‏ی بسیجی را در خود و جامعه زنده نگه داریم...

ـــــــــــــــــــ

پس‏نوشت: ای خدا، من باید از نظر علم از همه برتر باشم تا مبادا که دشمنان، مرا از این راه طعنه زنند. باید به آن سنگ‏دلانی که علم را بهانه کرده و به دیگران فخر می‏فروشند ثابت کنم که خاک پای من هم نخواهند شد. باید همه‏ی آن تیره‏دلان مغرور و متکبر را به زانو درآورم، آن‏گاه خود، خاضع‏ترین و افتاده‏ترین فرد روی زمین باشم.

(مناجات شهید چمران در دوران دانشجویی در آمریکا)



عمو اکبر ::: یکشنبه 87/3/26::: ساعت 2:56 عصر


>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 7
کل بازدید :126801
 
 > >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
عمو اکبر
با اینکه عموی شهیدم را هرگز ندیده‏ام، ولی او را از همه‏ی بستگانم به خود نزدیکتر حس می‏کنم. سعی می‏کنم آن‏گونه سخن برانم که لبخندش را از من نگیرد. از زبان او سخن می‏گویم، پس رضایتش شرط است!
 
>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<<
 
>>لینک دوستان<<
پیاده تا عرش
مهاجر
haghjoo.ir (حــــــــــق جـــــــــــــو)
هو اللطیف
بتلیجه
سیب خیال
کرچمبو شمالی-
جاکفشی
شب و تنهایی عشق
..::* حامیان ولایت *::..
آقاشیر
کـــــلام نـــو
گفتگوی دوستانه
.:: رویش عشق::.
سلام شهدا
ایحسب الانسان ان یترک سدی
ایهاالناس بدانید گدای حسنم
رند
خط سوم
نور
تصویری از هنر مردم
سلام
عطش
سوتک
سیمرغ
۞ گچساران بلاگ عشق ۞
موعود
خلوت من
هدیه
زن بودن ممنوع
آرمان
صل الله علی الباکین علی الحسین
کلک بهار
زورخانه باباعلی
قافله شهداء
بر و بچه های ارزشی
آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
مذهب عشق
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
شیدایی
گل نرگس
ابن یاسین
تخیّلات خزان‌زده یک برگ بید
هامون و تفتان
شب مهتابی
گل پیچک
شهرماخانه ما (طرحی نو دراندازیم)
شیعه مذهب برتر
به دنبال خویشتن خویش
حـــکــمـــت آ بــــاد
راهنما
معنای زندگی
شمیم
نگاهم برای تو
خودنوشت
زنان در جهان
دالانی به سوی خود بهشت
شرکت نمین فیلتر
آمعدلی خسروشاه
نامه هایی از خلیج همیشه فارس
عشق یعنی بندگی کردن مثل حسین
کلبه مادرانه
علم بی‏نهایت، هنر،‏ دین ...
یک دو سه
اباصالحی
شهید سید محمد شریفی
معجزه هزاره سوم
جز نقش تو در نظر نیامد ما را !!!
کهف الشهدا
.: حرف دل :.
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
آفاق
تا صبح انتظار
پرواز
در فراق وطنم
دختر غریب ، پایگاه عکس های جدید
یکدلی در سفر زندگی
رهروان شهدا
آتش عشق
خود شناسی خدا شناسی دنیا شناسی
موشک انداز
صور اسرافیل
خلوت تنهایی
دست نوشته های من
انتظار
فانوس
یاس کبود
موجی عشق
جاده خدا
او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
در سایه سار وحدت
یاسی
خنده بازار
خط مقدم
نهج البلاغه
یعسوب
ساغر هستی
نسل برتر
به خود آییم و بخواهیم،‏که انسان باشیم...
زندگی
در هوای دوست
بهترین بهانه
.::روستای باصفای قیدو::.
بابای دوست داشتنی
چهار زبر
محرمانه
 
>>لوگوی دوستان<<
 
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<